Lies Debunked: Scientology Helped Educate Millions of African Children


Scientology's doublecross

Scientology's® Claims

Scientology makes a lot of claims about South Africa for some reason. Perhaps it is hoped that making claims about difficult to contact places would make those claims unverifiable. With the advent of the Internet, however, few places on Earth are truly inaccessible these days and once-difficult-to-verify claims can now be verified.

When Time Magazine ran its exposure of the Scientology crime syndicate Cult of Power and Greed the organization came out with a public relations effort which stated, in part:

"The Church is a vital force in education. Scientologists have taught some 1.5 million children in South Africa how to read and learn, based on the educational technology developed by L. Ron Hubbard."

In later years the claim grew in the telling. In the 1993 issue of "What is Scientology?" the organization started claiming:

"Education Alive, for instance, the Applied Scholastics affiliate which delivers L. Ron Hubbard's study technology in South Africa and other parts of the continent, was established in 1975 and since then has trained more than 2 million students."

Along with that text is a photograph of a "classroom," which has the caption:

"In South Africa, L. Ron Hubbard's study technology has been taught to 2 million underprivileged children."

So the organization is apparently claiming that an additional half a million African children were "taught" using "Hubbard technology" some time between the 1991 Time Magazine exposure of their criminal enterprise and the 1993 release of this claim. That claim is repeated on Scientology web sites, among them being:

"Education Alive, the Applied Scholastics affiliate which utilizes L. Ron Hubbard's study technology in educational programs in South Africa and other parts of the African continent, was established in 1975, and since then more than two million students have been introduced to study tech through seminars and workshops."

Also on that page is a photograph with the caption:

"Since 1975, Education alive has introduced more than 2 million African students such as these from Zimbabwe to L. Ron Hubbard's study technology."

After a while, the organization started adding to their claims to include countries beyond South Africa:

"Mr. Hubbard's study technology is used in many countries to help students and teachers alike. In South Africa, these programs have helped over two million underprivileged black Africans to improve their ability to study, well before their fate became a popular cause and the walls of apartheid came down."

Sound too good to be true? Yes, it does, so human rights activists and freedom of speech activists started checking in to these claims. In April of 1992, a letter from a South African Embassy offered a response to a question by a human rights activist. Here is the response:

South African Embassy
Canberra [Australia]

ac 8/74 7 April 1992

MR Tony McClelland
[Private address withheld]

Dear MR McClelland,

Church of Scientology

Your fax ref. tm0506 dated 5 June 1991 regarding possible Church of Scientology school education in South Africa.

The matter has been taken up with the Department of Education and Culture as well as the Department of Education and Training who are responsible for school education in South Africa.

Both denied any knowledge of the Church's involvement in formal education in South Africa.

According to the Department of Education and Training, the Church of Scientology tried to use a front organization in 1989, the so called "Education Alive" but was not allowed to get involved in the Department's schools.

I am afraid their claim of teaching 1.5 million children in South Africa to read is just another fabrication.

Yours sincerely

Johan Klopper
Second Secretary

So what we see is that the claims are most likely false. At most the Scientology organization may have tried to sneak Scientology into the country under their usual policy of "Suitable Guises" however they were unsuccessful at getting anyone in South Africa suckered enough to actually succeed at the scam.

This doesn't mean that Scientology didn't actually get some of their mad messiah's bizarre "tech" introduced to a number of African children. Scientology would like people to believe its constant public relations efforts to try to make people think that Hubbard's freakish "tech" is in wide use and widely accepted outside of the Scientology organization and these claims about having helped to educate South African children are almost certain to be "more of the same." We'll probably never know the whole truth of the facts of the matter yet what remains is undeniable: The South African government's education facilities not only don't accept the Scientology organization's bizarre "tech," the official educational agencies noted that the crooks tried to sneak in previously through another one of their many fake front groups.

Do real religions engage in this level of dishonesty?


The views and opinions stated within this web page are those of the author or authors which wrote them and may not reflect the views and opinions of the ISP or account user which hosts the web page. The opinions may or may not be those of the Chairman of The Skeptic Tank.

The name "Scientology"® is trademarked to the "Church" of Scientology. Neither this web page, nor this web site, nor any of the individuals mentioned herein assisting to educate the public about the Scientology organization's "Volunteer Minister" program are members of or representatives of the Scientology organization. Quotes used within this web page and within this web site are used according to the Fair Use laws of the United States.

If you find anything inaccurate or otherwise mistaken on this web page, please send a correction to COSVM at the e-mail address offered below -- with our thanks.

Back to the start of the Volunteer Minister web site

COSVM Web Site